Recent Posts

24 Ekim 2010 Pazar

Godard on Godard

Revolutionary project of Godard , Histoire(s) du Cinéma, uses powerful juxtapositions in order to show the contrasts between art history in general and the story of the cinema or in Godard's words; the story of speech. Godard's progressive speech on concept of history makes me consider Histoire(s) du Cinéma as a documentary which exhibits its political discourse in an explicit manner. The underlying issue in Godard's use of text and cinematography within a political discourse is decontextualization of linearity in the narration of history.


In this case, Godard's answer to a question about the role of cinema in a development of politics is highly delusive and provocative for me through its contradictory structure. (sorry but I'll just copy this part from the book*, because even the english version is not the original one, so I think, this way it will be easier to avoid any kind of "lost in translation")


S: Sinemanın politik gelişim üzerindeki etkisinden söz eder misiniz?


C: Böyle bir şeye hiç inanmadım. Bir görüntünün ya da görüntüler dizisinin bir şeyleri doğrudan değiştirebileceğini sanmıyorum. Ve giderek buna daha az inanıyorum, çünkü insanların ilgisini görüntülerden çok lafların çektiğini düşünüyorum. Bu durum değişebilir ama sanıyorum ki insanlar şeyleri görmekten korkuyolar, önce sözünü edip daha sonra görmeyi yeğliyorlar… Görüntü, bir davada ileri sürülen kanıt gibidir. Benim için film yapmak, bir kanıt getirmek gibidir. Eğer yanlış bir kanıt getirirsem, bu tartışılabilir ve işte o anda yeni bir kanıt oluşturabilmek için sözcüklerden yararlanılabilir. Bir bilim adamı böyle çalışır. Ben kendimi bilim adamlarına çok yakın hissediyorum, onlar da ben de şeylere yaklaşımlar oluşturuyoruz. İşte bunu için şu sıralarda eleştiri üzerine çalışmıyorum, işin uygulamadas aldığı biçim yüzünden : O alanda öncelik hep sözcüklerde.


For my perspective, his words are highly open to debate, for instance, his ideas about "words" may seen as a cue for the reason behind his way of mixing words and images in his films. In addition, he identified himself with a scientist and because we are not familiar with the conjunction of these two terms (art&science) it produces completely novel aspect on this area.


In addition to our class discussion on history, the ideas about the role of politics on cinema directs my attention to the main theme of 16th Festival on Wheels as coup d'état (Darbe!). You can find detailed information in the festival's official website http://www.gezicifestival.org/. Lastly, Meyerhold's thoughts on the unity of art and politics as well as John Grierson's view on cinema as a platform and means of propaganda encourage my ideas on power an influence of cinema on common sense, perception mind and public consciousness.


ps. Film and Revolution by James Roy MacBean is a great source for whom interested in Godard's cinema and its relation with politics. Especially the "Godard/Gorin: Rethinking the Function of Art in Society" chapter is specified with various examples of Godard's films and has a great contribution on understanding the relationship between cinema, history and politics.


* Söyleşiler: Godard Godard'ı Anlatıyor (1991) Metis Yayınları


Defne